Один день пенсіонера на Криті. 13.06.2019.

217

Мене звуть Олександр, живу я в Україні, в Харкові. Мені 26 червня виповнилося рівно 100 років (у 8-ричной системі). У звичній системі всього (або аж) 64. Відповідно, вже 4 роки, як на заслуженій пенсії, ветеран праці і т. д. і т. п. Але за інерцією продовжую працювати. Працюю в IT віддалено з дому, іноді з’являюся в офісі. Три роки тому у мене виявили онкологію, операція, опромінення, тепер періодичний контроль, мало приємні речі. Займаюся (і дуже люблю) екстремальними (але не дуже) видами спорту — горнѕе лижі, віндсерфінг, бігаю на роликах (в основному, коли буваю у Відні). Дуже люблю подорожувати, побував у 30 країнах від США до Шрі Ланки, але найчастіше подорожую в Європі. Після свого діагнозу, як тільки прийшов себе, почав подорожувати набагато інтенсивніше — Хорватія, Іспанія, Бельгія, Нідерланди, Італія, Франція. Деякі дні з цих поїздок я вже публікував тут. Публікував і звичайні «домашні» свої дні. Причому основний мій стиль відпочинку — це подорожі від міста до міста з фотоапаратом, коли за одну двотижневу поїздку об’езжаєтся від 8 до 14 міст. Довго сидіти на місці я не люблю, мені весь час потрібні нові враження, нові фотокадри.
Під катом 70 фотографій і кілька відео. Могло бути і 500 фотографій, але правила не дозволяють. Всі фото зроблені на телефон. Дзеркалку вожу з собою все рідше.
Це було і подання (нагадування про себе) і преамбула. Справа в тому, що в цей раз це був вже давно забутий мною формат відпочинку — пляжний, та ще й від туроператора. Тиждень на Криті, в селищі Балі. Колись, років 10 тому я заїжджав у це селище з товаришем на машині. Тоді ми просто катали з них 4 дні по Криту і це було просто круто, я закохався в Крит відразу і безповоротно. Та селище Балі з його мальовничими бухтами мені тоді дуже сподобався. Тому, коли в цей раз я побачив пропозицію туру в це селище, я довго не роздумував, рішення взагалі приймалося абсолютно спонтанно, пізно ввечері. Поїздка затівалася для рідної мені жінки, яка дуже любить плавати в морі. Її поставив перед фактом — через чотири дні ми летимо на Крит.
Але так як вісім ній пляжного відпочинку нехай і в дуже мальовничому місці з найчистішим морем і можливістю уединитмся в гроті з пляжиком, для мене, ну скажімо м’яко, нудно, то в один із днів я взяв в оренду машину і вирішив покатати Надю (її так звати) по тих місцях, які вже бачив десять років тому, але що і сам був не проти відвідати знову. Ось про це дні і піде далі мова.
Отже, 13 червня 2019-го року, Греція, острів Крит, селище Балі, villa Sharlot, апартаменти номер 5, 6:30 ранку.
Апартаменти складаються з двох кімнат — студії, в якій ми власне і живемо (вид від кухні) —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
І ще однієї такої ж за розмірами кімнати — спальні, де валяються просто наші речі.
Це ранковий вид з нашої тераси —
На годиннику… Втім, на них весь час таке час. Це в стилі місцевого життя. Яка різниця скільки зараз часу? Куди поспішати на Криті?
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Досить того, що в вікні вже видно сонце, а значить нам треба поспішати в дорогу. На сніданок вівсянка, сер! Ось вона доходить до кондиції в тарілках. Чим чудова вівсянка — поїв, а потім ще довго не хочеться їсти.
Хутенько снідаємо і вже в 7:15 виходимо до нашої машини, яка припаркована неподалік. Це пежо 107, маленька економна машинка з коробкою автомат за 40 Євро на добу. Точніше коробка «робот» і з цим напередодні були проблеми, коли я, забравши її з пункту прокату, її паркував поруч ж на схилі між двох машин. Після зняття з ручника вона зовсім не тримається на схилі і потрібно газувати в підлогу, щоб вона не покотилася по схилу. До цього потрібно звикнути.
Ще напередодні я намітив такий маршрут — печера Мелидони, печера Сфедони з Зониане, монастир Аркаді, каньйон Куартолиотико, монастир Превелі, пляж Превелі. При старті вказав на навігаторі перший пункт в Google Maps і ми поїхали. Зазвичай я відразу по приїзду на місце скачую карти району і в разі, якщо немає Wi-Fi користуюся оффлайновим сервісом MapsMe. Але зараз ми стартували від бару в нашій віллі, де Wi-Fi був і де я вдень в саму спеку зазвичай працював (відпустку я не брав, а навіщо?).
В цей раз Google Maps нас чомусь повів всупереч вказівниками на печеру Мелидони, які стояли вздовж дороги, ми плюнули на нього і поїхали за вказівниками. Надалі він нас не підводив, а халявний Wi-Fi у всіх проміжних точках нашої поїздки.
Таверна по дорозі вранці. У глибині на стільці немолода парочка захоплено цілується. Мабуть, ще з ночі.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Типовий грецький будиночок, біло-синя гама, яка досягає свого апофеозу на острові Санторіні. Подумалося, що це відображено і на біло-синьому прапорі. Цікаво було б, якщо б в Україні будинку в селі були синьо-жовтими.
Вид на «Білі гори» (у туроператора одна з екскурсій. Але навіщо нам коваль, нам коваль не потрібен) —
До печери Мелидони ми приїхали в 8 ранку, до відкриття. Всередині печери, по центру пам’ятник загиблим у печері жінкам і дітям. Вони ховалися в печері від турків під захистом нечисленних воїнів. Турки при штурмі втратили багато солдатів. Расвирепевшие вони розвели багаття і всіх задушили в печері димом. Коли вхід в печеру був безкоштовним, вона не була обладнана містками та огородженнями. Просто дірка в скелі і сходи вниз, можна було залізти у віддалені печери взагалі не висвітлені. Тепер вхід — 4 євро. Працює печера з 8 ранку і до 7 вечора. Але вхід раніше самостійний, без екскурсовода.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Сталактити, зрощені зі сталагмітами. Таким колон мільйони років. Раніше безбашенні туристи відбивали сталактити, що росли сотні тисяч років на пам’ять. Але і зараз туристів, на відміну від наступної печери Сфедони, ніхто не супроводжує. Самі, самі.
Їдемо далі до печери Сфедони. Дорога в горах весь час йде серпантином, мене їй лякали, але я швидко освоївся і не відчував з нею ніяких проблем. Просто, як у місті, весь час розгін-гальмування. Тільки замість світлофорів — круті повороти.
Класична грецька церква. Втім, у Хорватії такі ж, наскільки я пам’ятаю.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Собака в одному з двориків. Взагалі-то на Криті повноправними господарями почуваються кішки, їх дуже багато, вони нікого не бояться. Собаки зустрічаються рідко.
Це вже церква солідніше
По дорозі проїжджаємо милі селища, що потопають у квітах. Хотіли б тут жити?
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Типова вуличка. Правда, далеко не сама вузька.
От за що люблю Грецію, Іспанію, Хорватію… От за такі ряди горшков 🙂
Так зазвичай виглядають узбіччя на в’їзді і виїзді з села. Кущі з білими і рожевими квітами намагаються чергувати. Тут не дуже вийшло. Але як-то найбільш правильні і красиві узбіччя ми не зрозуміли сфотографувати.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Ще одна типова критська церковця.
Знову улюблені горщики 🙂
Це вже парковка біля печери Сфедони, однією з самих великих і гарних на Криті. Наша машинка — крайня праворуч, Вхід в печеру 5 Євро, мені безкоштовно (інвалідність 2-ї групи з онкології). Відкрита з 10-10:30 до 17:00. Екскурсії по ідеї, щогодини, але самої першої ранкової довелося чекати півгодини, поки набиралася група. Зате екскурсовод був відмінний. Екскурсія була на англійською, але він так чітко, голосно і чітко вимовляв слова, що було зрозуміло, напевно, і тим, хто англійської не знає.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Це вже всередині. Багато вирішує підсвічування. Ну і без неї теж вражає масштаб і краса. При цьому до відвідування відкрита тільки зовсім невелика частина печери — десь шоста частина, напевно. Або восьма. Іншу частину на вимогу спелеологів залишили первозданної. Треба десь жити кажанам. Вражаючих фото купа, але … ліміт.
Підсвічування багато значить. Так-то сталактити не сильно варіюються за кольором —
Тепер їдемо до монастиря Аркаді. Ще одна церковця по дорозі.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
На черговій зупинці для фотографированимя видів мій портрет біля машини. Так як мені грітися на сонці не дуже рекомендовано, я в серферської лайкри з високим ступенем захисту від ультрафіолету.
По дорозі ось такі мальовничі узбіччя —
У нас аналог хіба що бузок, але вона не цвіте так яскраво і так густо —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Чергова церковця по дорозі.
Стилізація під мінойські стародавні фрески на одному із сільських будинків? А раптом справжня?
Критські старички неспішно коротають час. На Криті місцеві взагалі нікуди не поспішають. не поспішали б і ми, якщо у нас не було ще чотири пункти в програмі —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
По дорозі зустрілася ось така голова. Ну як тут не пограти в баньки.
Приїхали в монастир Аркаді. Вже дуже жарко. На годиннику 12:30. Але тут високо, в тіні охолоджує вітерець.
Дата заснування монастиря точно невідома. За однією з версій його історія починається з часів Флавія Аркадія (початок V століття). За іншою версією Аркаді заснував візантійський імператор Іраклій I. Монастирська церква датується XVI століттям.
Після захоплення Ретимнона в 1648 році турки пограбували монастир. Проте пізніше ченцям було дозволено повернутися. У 1822 році група турецьких солдатів знову розграбувала Аркаді. Після проголошення незалежності Греції Крит залишився під владою Османської імперії, хоча християни й отримали деякі поступки. .
Події 1866 року, коли 15 тисяч турецьких солдатів штурмували Аркаді, і самопожертва захисників монастиря, зробили монастир в Греції символом боротьби за незалежність, що отримав ім’я «Голокост Аркаді».
Монастирська стіна. Вхід чи то 4, чи то 5 євро, точно не пам’ятаю. Мені знову безкоштовно. Причому, як ми зрозуміли в Греції це не регламентовано, як, наприклад, в Іспанії. Тобто у білетера немає інструкції пропускати безкоштовно в разі інвалідності, він просто по доброті душевній йде тобі назустріч. Ну а мені не складно запитати.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Головний листівочно-рекламний вигляд цього монастиря —
Ось такі деталі і роблять навколишній світ красивим і романтичним.
В галереях келії ченців.
Все дуже мальовнича.
. Мимоволі замилуєшся.
Око радіє —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Кішки на Криті відчувають себе абсолютно спокійно, собак ніде не видно, одні кішки —
Серед різних ракурсів мальовничого фасаду, візитної картки монастиря, складно вибрати кращий —
Тут ми випили каву і чай, перекусили заготовленими бутербродами з крітським сиром —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Порахуйте кількість покажчиків на один і той же туалет в одному кадрі —
Керма далі. Наступна мета — монастир і пляж Превелі. Для цього треба з північного узбережжя перебратися на південне. Але на Криті це недалеко — 50-60 км. В деяких місцях витягнувшись зі сходу на захід (або навпаки) Криту взагалі всього 15 км.
Краєвиди по дорозі —
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Лякали серпантином, але мені за неї було набагато приємніше їхати, ніж потім по жвавій трасі.
Проїжджаємо каньйон Куартолико, не зупиняючись — зліва подвійна суцільна. Вирішуємо зробити зупинку для фотографій на зворотному шляху.
А це вже моныстырь Превелі на південному узбережжі. Внизу Лівійське море.
Монастир заснований в XVI столітті, коли Крит був частиною Венеціанської республіки. Точна дата побудови невідома. На дзвіниці монастиря викарбувана дата 1594 рік.
У 1649 році монастир був практично зруйнований турками. Під час окупації монастир служив притулком для борців за визволення Греції. Під час Другої світової війни монастир Превелі, під керівництвом ігумена Агафангела (Лагувардоса), врятував від полону до 5 тисяч солдатів союзників і переправив їх на Близький Схід, за що і був зруйнований фашистами.
Яке фотогеничное дерево!
Внизу невеличкий звіринець. Ця павлиниха вирішила усамітнитися на даху і там же несе яйця.
З монастирем пов’язані два перекази, точніше з зберігаються в ньому хрестом.
Обидві розказані одним з моїх передплатників в ЖЖ в коментарі, тому далі цитата.
«Перша історія пов’язана із завоюванням Криту османами. Треба сказати, що сама поява цього хреста в монастирі досить містично. Не пам’ятаю подробиць, але хрест був знайдений монастирем випадково, і яко б не хотів йти з монастиря». Начебто його намагалися перенести в інші монастирі, але ніяк не виходило. Повторюся, подробиць не пам’ятаю, тому не мучте розпитуваннями. Так от, коли крітяни воювали з османами, ченці разом з усіма йшли в бій несучи попереду цей хрест. І, як правило, перемагали. Однак все ж сталася битва, в якій османи перемогли і хрест був загублений. Ченці шукали, але не знайшли. Через деякий час, венеціанський корабель пропливав повз монастиря (там проходив морський маршрут) і раптово «застряг». Туди — сюди рухається, але все одно стоїть на місці. Через три дні матроси зійшли на берег і пішли за водою в монастир. Ченці, дізнавшись ситуацію запитали — чи немає у них хреста якого? Ті кажуть — так є, купили у турків. Ситуація прояснилася, хрест повернувся в монастир, а корабель раптово знайшов здатність рухатися і благополучно поплив.
Друга історія — вже наші часи, Друга Світова війна. Німці тікають з Криту. Літаки завантажені під зав’язку» вилітають з аеродрому. Але ось один літак ніяк не може злетіти. Розганяється, а відірватися не може. Розповідали, що пілоти говорили «про плиту, яка лежить на літаку. Місцевий грек, що працює в аеродромної обслуги, раптово запитав одного офіцера про хрест, розповівши всякі історії. Вирішили пошукати. Німці все ж були побожними, незважаючи на всі свої злодіяння. І точно, знайшли коробку з цим хрестом! Коли почали вивантажувати з літака, у них так трусилися руки, що хрест упустили, і він трохи пом’явся. Хрест повернули, і все закінчилося».
Не знаю, чи це хрест. Швидше ні, це якийсь декоративний, стоїть у звіринці.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
З монастиря вирушили на пляж Превелі, який неподалік, Залишили машину на стоянці (стоянка 2 Євро, мені безкоштовно) і почали довгий спуск по сходинках до пляжу Превелі. Ось він внизу. Річка в фореллю, пальми. Все, як і 10 років тому. Спуститися не складно. Головне — залишити сили на піднятися. Тим більше що на годиннику вже 16:10, машину нам потрібно повернути не пізніше 21:00, а, значить, стартувати назад з урахуванням різних непередбачених зупинок на фотографування і на заправку потрібно не пізніше 19:00. Тобто часу на пляж у нас небагато.
Панорама пляжу зверху.
Спустилися, з задоволенням пропылыли після цілого дня моря. П’ять гусок.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
А це ми вже пішли в пальмовий парк. Правда спочатку помилилися стороною річки. Праворуч, якщо дивитися від моря на гори — вузенька стежка частіше, а ось ліворуч — цивільна доріжка. Поблукав праворуч, повернулися і Надя за моєю порадою поплавала в річці. Але самий кайф поплавати в масці — у воді пасуться стада великої жирної форелі.
Це вже облаштована доріжка ліворуч.
Водоплавна Надя не витримала і пірнула в річку (другий раз).
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
А я пішов далі фотографувати —
В самому кінці кайфовий місце. Можна тут сидіти безкінечно і слухати шум вируючої води —
В красивих місцях народ робив селфи. А ми що, руді? Теж зробили селфи. Ну так, частково руді. У мене на грудях талісман з єгипетської монетою. Це ще з самої першої поїздки в Дахаб, зараз у Єгипті таких (з діркою) вже немає.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
Тому почали йти на початку сьомого. На гору піднялися за 15 хвилин, потім п’ять хвилин видихали. Стартували в зворотний шлях з великим запасом — в 18:30.
Дежавю. Коли ми з товаришем більше 10 років назад поверталися на машині з пляжу Превелли нам перекрила дорогу отара овець. Цього разу все повторилося з точністю. Ось воно, одне з непередбачених обставин на Криті.
І точно так само, як і десять років тому цей міст ми помітили тільки на зворотному шляху. По дорозі до пляжу його не видно з дороги за деревами. Міст здається старовинним, чи не римським, але він відносний новодел — 19-й століття.
Один день пенсионера на Крите. 13.06.2019.
А це ущелині Куартолиотко, в якому завжди дме вітер. І завжди з півночі на південь. До речі, тому Лівійське море на півдні завжди холодніше Егейського на півночі — вітер відганяє теплу воду на поверхні від берега, нагору піднімається холодна.
Далеко придорожня каплиця Святого Миколая, але ми вже втомилися і переситилися і в неї не ходили. Десять років тому ми з товаришем не полінувалися.
Ну а потім, ми вже їхали без зупинок, тільки зупинилися на заправку. 200 км, 12 літрів, 20 євро. Бензин на Криті дорогою, в районі 1,7 Євро за літр. Зате машина економна. 6 літрів на 100 км, незважаючи на рваний ритм їзди по серпантинах. Оплату на відміну від наших заправок взяв сам заправник. Готівкою, без всякого чека.
До Балі доїхали без пригод. Подвиг ми, а точніше наша машина, зробила вже в самому Балі. Справа в тому, що селище (городок) розташований під горою, витягнуть уздовж моря і між частинами селища дуже круті гірки. Ми заїхали на з’їзд з траси, що веде до містечка, але виїхали до моря в самій правій його частині, а нам потрібно було в ліву. І ось ми спустилися з дуже крутої гірки, причому зустрічній машині довелося здавати задом в кишеню посередині, інакше не розминулися б. Потім рівна ділянка уздовж пляжу і осінь крутий підйом на гірку з двома поворотами — спочатку направо біля підніжжя, потім під 90 градусів ліворуч вгорі. І далі вже менш крутий затяжний підйом. Підйом встелена бетонними плитами. Ми кілька днів проходили це місце пішки і я був впевнений, що на машині нам теж туди. При цьому я вже добряче втомився і тямив не дуже. І ось я розгганяю машину на рівній ділянці, щоб влетіти на гірку, повертаю направо, злітаю вгору і … швидкості не вистачило, машина реве, з під коліс дим, я трохи скидаю газ, а машина починає котитися назад. Я знову пригортаю газ, підлогу коліс летять камінці, б’ють у днище, запах паленої гуми, але врешті-решт машина таки влазить на гірку. Запах паленої гуми чути виразно, а через пару хвилин нам здавати машину. Запас ще був, 20:00, але якось і в голову не прийшло постояти де-небудь, поки запах вивітриться. Але, слава Богу запах паленої гуми вивітрився швидко і, коли ми під’їхали до пункту прокату в сусідньому будинку з нашою віллою, вже не було чути. Працівник прокату навіть не подивився на машину, просто взяв ключі. Я сам умовив його переконатися в тому, що бензину стільки ж, скільки було, коли ми брали машину (неодмінна умова). До речі, за паличок на екрані без бортового компбьютера вгадати точно не просто. Доводиться прикидати з запасом. Заправка в 15 км від селища, наллєш так, що буде потрібну кількість паличок, а поки доїдеш, одна паличка і піде.
Гуляючи на наступний день, ми помітили в кущах знак «цегла» перед цим підйомом. І звернули увагу, що машини їдуть в об’їзд. Тобто все могло закінчитися сумно — ми могли влетіти в лоб спускається машині, впевненою в односторонньому русі (хоча знака одлностороннего руху з іншого боку немає). Втім, греки примудряються навіть паркувати свої машини на цьому спуску, явно заїхавши з боку цегли. Так що строгість грецьких правил вуличного руху компенсується необязательнстью їх виконання. Хоча нас представник приймаючої сторони і лякала вагомими штрафами. Загалом добре, що там не стояла камера.
Ну а потім ми сходили на пляж вже у себе вдома, викупалися, випили за вечерею пляшку критського вина, ну а потім я ще попрацював віддалено з бару.
Годинник в номері показують той же час, що і вранці.